Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
Autor
Cieślak-Sokołowski Tomasz (1980- )
(2)
Bartczak Kacper (1972- )
(1)
Dutka Elżbieta
(1)
Gleń Adrian (1977- )
(1)
Mizerkiewicz Tomasz (1971- )
(1)
Perloff Marjorie (1931- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Krytyka literacka
(2)
Poetyka
(2)
Barańczak, Stanisław (1946-2014)
(1)
Hartwig, Julia (1921-2017)
(1)
Kornhauser, Julian (1946- )
(1)
Krynicki, Ryszard (1943- )
(1)
Modernizm
(1)
Przestrzeń
(1)
Tematy i motywy
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
2001-
(4)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
Gatunek
Analiza i interpretacja
(1)
Literatura
(1)
Monografia
(1)
Poezja polska
(1)
Proza polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 27)
Na stronie redakcyjnej błędny ISBN.
Bibliografia na stronach [277]-294. Indeks.
Streszczenie angielskie, niemieckie.
W najnowszym tomie Julii Hartwig Spojrzenie odnaleźć można znamienną uwagę: `jaka to przestrzeń bez końca/ od zachwytu światem/ do gęstej grozy nocy`. Metaforyka i tematyka przestrzenna w twórczości autorki Zobaczonego jest jednym z najważniejszych środków ujmowania doświadczeń artystycznych i życiowych, własnych i cudzych. W pracy przedstawiono propozycję odczytania różnorodnego dorobku twórczego Julii Hartwig, obejmującego nie tylko poezję, ale także diarystykę, utwory dla dzieci, felietony, eseje i tłumaczenia, ze szczególnym uwzględnieniem właśnie aspektów przestrzennych i wymiaru autobiograficznego. Wykorzystując narzędzia podsuwane przez geopoetykę i inne tendencje badawcze związane ze `zwrotem topograficznym`, wyróżniono trzy sekwencje czasowo-przestrzenne w twórczości Julii Hartwig: francuską, z którą związane są życiowe i artystyczne początki, amerykańską - wyznaczającą istotną cezurę oraz polską - stały i trudny punkt odniesienia. Pozwalają one dostrzec w twórczości autorki Błysków swego rodzaju auto/bio/geo/grafię, a zarazem odsłaniają problematyczność kluczowych dla niej pojęć: centrum, prowincja, zaułek. Wyodrębnione sekwencje skłaniają do interpretacji utworów Julii Hartwig w kontekście sporów i przemian w kulturze współczesnej, tradycji i codzienności, historii i pamięci, przekonują o tym, że - jak można przeczytać w wierszu tytułowym z tomu Spojrzenie - `Nie w wybranym nie w oczekiwanym/ miejscu się pokaże/ ten odmieniony w jednej chwili świat`.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 55947 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 12)
Bibliogr. s. [389]-412. Indeks.
Książka ta jest próbą zbudowania takiej interpretacji wczesnego pisarstwa Ryszarda Krynickiego i Stanisława Barańczaka, która byłaby w stanie jednocześnie zdać relację z pewnego momentu historycznego oraz wyznaczyć istotną linię przemian polskiej poezji współczesnej. Stanowi ona także próbę (wstępnego) wypracowania koncepcji późnego modernizmu jako poręcznego konceptu historycznoliterackiego. Wreszcie - stara się przetestować pewien język interpretacji modernistycznej poezji, którego punktów inicjalnych szukać by można w (paradoksalnym) uścisku amerykańskiej dekonstrukcji i rosyjskiego formalizmu. Moment lingwistyczny jest jednak - niezależnie od mniej lub bardziej doraźnych celów mu towarzyszących - nade wszystko relacją z pewnego "rodzinnego romansu". Drogi wiodące od tekstu do tekstu, ścieżki - z czasem mocno już zarośnięte i słabo czytelne - prowadzące od wiersza do wiersza stanowią dla mnie w tej książce podstawową przestrzeń interpretacyjnego (zarazem) trudu i przyjemności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53810 (1 egz.)
Kaucja: 26,00 zł
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 23)
Bibliogr. s. 339-358. Indeks.
Książka, którą trzymają Państwo w rękach, to wyjątkowo kompetentne i przemyślane wprowadzenie w twórczość Juliana Kornhausera. Wybitny polski poeta trafił na znakomitego krytyka, któremu nie po raz pierwszy udaje się przekonać czytelników, że warto czytać wiersze, i że można robić to w sposób niebanalny. Jestem pewien, że interpretacje Adriana Glenia to świetny punkt wyjścia do rozmowy o miejscu Kornhausera, ale także rozmowy o miejscu poezji w naszym życiu i o drodze, jaką ta ostatnia nieustannie w nas przemierza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54834 (1 egz.)
Kaucja: 31,00 zł
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 21)
Bibliogr. s. 385-387. Indeks.
Pojęcie "literatury obecnej", nieco zadłużone w refleksji filologicznej Hansa Ulricha Gumbrechta, rozumiem na dwa sposoby naraz. Po pierwsze, odnosić się ma do niejasnej ontologii tego, co literackie (i nie tylko) we współczesności. Literatura jako obiekt dzisiaj istnieniowo niepewny, chwilami nieobecny, innym razem podejrzanie oczywisty, wreszcie - najczęściej - ujawniający się jako coś spektralnego, widmowego. Do tej problematyki i dynamiki objawiania się, odchodzenia oraz znikania należą wszelkie pytania o miejsca zajmowane przez literaturę, a ściślej: o jej sposoby zajmowania i wytwarzania miejsc własnych. Drugie ze znaczeń "literatury obecnej"... (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54654 (1 egz.)
Kaucja: 26,00 zł
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku ; 20)
Bibliogr. s. 259-268. Indeks.
Nie chcę sugerować, że modernizm - jak on tutaj się pojawia - jest czymś normatywnym, że jest ważniejszy niż wcześniejsze ruchy poetyckie. Oczywiście, daje się wskazać kontynuację na dużą skalę pomiędzy modernizmem i romantyczną tradycją; wiele cech, na które będę wskazywać, można równie dobrze odnaleźć w poezji Herberta jak u Eliota czy Pounda. Interesuje mnie tu jednak najbardziej niespełniona obietnica rewolucyjnego, poetyckiego impulsu, który tak silnie przenika do dzisiejszej poezji - poezji, która zajmuje wyjątkowo mało ambitne stanowisko, jeśli chodzi o materialność tekstu, to, co Chlebnikow opisał jako rozpoznanie, że `promienie słów są tylko widmami, za którymi stoi szereg alfabetu`. To jest to szczególne dziedzictwo wczesnego modernizmu, które nowe poetyki pragnęły odnowić. `Wyobrazić sobie język - powiedział Wittgenstein - to wyobrazić sobie sposób życia`. Ta książka bada tak zasadnicze poetyckie `wyobrażenia` - z początku wieku XX oraz XXI - tak, aby zauważyć, jak ich poszczególne `sposoby życia` zarówno zbiegają się, jak i rozchodzą. Z Wprowadzenia Marjorie Perloff
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54909 (1 egz.)
Kaucja: 37,00 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej